e-hajók

Az I.részben kitértünk az alkatrészek kedvezőbb áralakulására és a zéró emisszióra.

Ezek mellett az elektromos hajózás elterjedését a vízek használatának szabályozása fokozza. Jó példa erre a “magyat tenger”, a Balaton. Belsőégésű motorral szerelt hajók használatának korlátozása miatt vitorlás hajók használatára szorulnak azok is, akik ezt, az amúgy remek sportot űzni nem szeretnék. Sokak számára körülményes a vitorlás használata, hiszen csak szeretnének bemenni a Balaton közepére fürdeni, elvonulni a tömegtől. Egy elektromos hajó használata erre ad lehetőséget. A gázkar lenyomásával egyszerűen kihajózhatunk a nyílt vízre és szélcsend vagy vihar esetén is könnyedén, rövid időn belül a kikötőbe mehetünk.

Mi a helyzet Európában? Az európai trend megegyezik a balatoni szabályozás irányaival. Az Alpok környezetében található belvizek száma, ahonnan teljesen kitiltják vagy szigorúan szabályozzák a belsőégésű motorral rendelkező hajókat évről évre nő. Svájc, Ausztria és Németország tengerszemei között is találhatók zöld zónák, ahol nemkívánatos a belsőégésű motor. Az észak-európai, e-mobilitás elterjedését vezető ország, Norvégia trendje a hajózásban is megmutatkozik. A helyi vagy szomszédos országokban megjelenő elektromos hajó építő cégek létrejöttével az igény is megnőtt a villannyal hajtott úszó járművekre.

Joggal merül fel a kérdés, hogy milyen karbantartási igénye van egy elektromos hajónak. Természetesen a hajótest és a kihajtás karbantartásigénye nem változik egy elektromos hajtáslánc beépítése esetén. Azonban azt leszögezhetjük - ahogy az autós világban is -, hogy az elektromos hajtáslánc kevésbé karbantartás igényes a csekélyszámú mozgó alkatrésznek köszönhetően. Évente egy érintésvédelmi felülvizsgálaton és egy gyors rendszer átvizsgáláson kívül nincs másra szükség. Az akkumulátorok csekély mértékű használatának, töltési ciklusszámának köszönhetően élethosszuk kiemelkedően megnő - összehasonlítva az autós használattal -, hiszen hajós szezononként egy átlagos felhasználó 10 hétvégét tölt hajózással. 10 hétvége napi 1 töltéssel számolva évente 30 töltést jelent.

e-hajók
e-hajók