e-hajók

Az I.részben kitértünk az alkatrészek kedvezőbb árképzésére és a zéró emisszióra. 

Mindezek mellett az elektromos hajózás elterjedését a vizek használatának szabályozása fokozza. Jó példa erre a “magyar tenger”, a Balaton, ahol a belsőégésű motorral szerelt hajók használatának korlátozása miatt vitorlás hajók használatára szorulnak azok is, akik nem szeretnék ezt az amúgy remek sportot űzni. Sokak számára ugyanis körülményes a vitorlás használata, egyszerűen csak szeretnének bemenni a Balaton közepére fürödni, elvonulva a tömegtől. Egy elektromos hajó használata erre ad lehetőséget. A gázkar lenyomásával egyszerűen kihajózhatunk a nyílt vízre, ahonnan szélcsend vagy vihar esetén is könnyedén, rövid időn belül a kikötőbe visszatérhetünk. 

Mi a helyzet Európában? Az európai trend megegyezik a balatoni szabályozás irányával. Az Alpok környezetében található belvizek száma, ahonnan teljesen kitiltják vagy szigorúan szabályozzák a belsőégésű motorral rendelkező hajók használatát évről évre nő. Svájc, Ausztria és Németország tengerszemei között is találhatók zöld zónák, ahol nemkívánatos a belsőégésű motor. Az e-mobilitás élén járó, észak-európai Norvégia trendje a hajózásban is megmutatkozik: A helyi vagy szomszédos országokban az elektromos hajót építő vállalkozások megjelenésével párhuzamosan a villannyal hajtott úszó járművek felé mutatkozó igény is megnőtt.

Joggal merül fel a kérdés, hogy milyen karbantartási igénye van egy elektromos hajónak. Természetesen a hajótest és a kihajtás karbantartásigénye nem változik egy elektromos hajtáslánc beépítése esetén. Azt azonban leszögezhetjük, hogy - ahogy az autós világban is - az elektromos hajtáslánc kevesebb karbantartást igényel a csekélyszámú mozgó alkatrészeknek köszönhetően. Évente egy érintésvédelmi felülvizsgálaton és egy gyors rendszer átvizsgáláson kívül nincs másra szükség. Az akkumulátorok csekély mértékű használatának, és így az alacsony töltési ciklusszámnak köszönhetően élethosszuk lényegesen hosszabb - összehasonlítva az autós használattal -, hiszen hajós szezononként egy átlagos felhasználó 10 hétvégét tölt hajózással. Ez napi 1 töltéssel számolva évente 30 töltést jelent.

e-hajók
e-hajók